Information
Som mötesledare har du en viktig roll i att skapa ett positivt mötesklimat och en känsla av samhörighet. Människor engagerar sig i och stöder det de är med och skapar. Syftet här är att tillsammans utforma en Individuell Plan som utgår från den enskildes önskemål och behov.
Genom att använda en tydlig mötesordning och gemensamma mötesregler skapar du en grund av förutsägbarhet och trygghet för alla medverkande.
Kom förberedd. Fokusera på att kommunicera och bemöta den enskilde på ett sätt som stärker och skapar förutsättningar för ökad egenmakt.
Här följer en förklaring till innehållet i mötesordningen;
1. Innehåll och syfte med dagens möte
- En detaljerad och visuell mötesordning som alla kan följa underlättar mötet. Skriv ut dokumentet och sätt upp det väl synlig för alla deltagare. Du kan med fördel bocka av varje punkt efter att den avslutats för att tydligt visa hur mötet fortskrider.
- Syfte med dagens möte är det som den enskilde framfört som anledningen till mötet. Detta har den enskilde formulerat i det förberedande material som du har fått skickat till dig. Citera ordagrant!
2. Mötesregler och beslut om eventuell paus
- Mötesregler är till för att upprätthålla ordning och göra mötet så produktivt som möjligt. Skriv ut dokumentet och sätt upp det väl synligt för alla deltagare. Gå igenom samtliga regler så att alla medverkande får en gemensam förståelse för vad de innebär.
- Det kommer med största sannolikhet dyka upp ämnen som inte direkt hör samman med det som för tillfället diskuteras. För att hantera detta, upprätta en parkeringsplats för sådana frågor. Det hjälper deltagarna att hålla sig till ämnet och skapar struktur i mötet. Som mötesledare skriver du upp dessa punkter på whiteboard eller ett stort papper, väl synligt för alla medverkande. Du kan sedan lyfta in dem där det passar bäst eller ta upp dem i slutet av mötet. Stryk över eller bocka av behandlad fråga för att tydligt visa att den har avhandlats.
- Det finns en rubrik för tillägg – kanske önskar någon av de medverkande addera något?
- Det är viktigt att du lyfter in det som den enskilde givit uttryck för i förberedande material “för ett bra möte”. Genom att följa dessa önskemål bidrar du till att mötet känns tryggt och säkert.
3. Alla presenterar sig (namn och relation till den enskilde)
4. Information om Individuell Plan
Förklara på ett kortfattat och tydligt sätt vad en Individuell Plan är.
5. Upprättande av Individuell plan
- Det här är viktigt för mig
Den enskilde, eventuellt även stödperson, får ordet för att presentera det egna formulerade syfte med den individuella planen och gå igenom de olika delområdena som den enskilde valt ut
Informera övriga medverkande att deras uppgift är att aktivt lyssna – inga kommentarer eller lösningsförslag ska ges ännu.
- vad jag och andra kan göra för att nå mitt/mina mål
I denna fas startar det gemensamma arbetet. Den enskilde, (eventuellt även stödperson), går tillbaka till det första valda området. Fokus ligger på punkt 3 För att nå mina mål – vad behöver jag? Gradering på skalan är utgångspunkten och frågan blir – vad behövs för att ta nästa steg på skalan. Ju mer konkreta idéer, desto lättare blir det att diskutera och formulera tydliga mål.
Sammanfatta efter varje delmoment så att alla medverkande vet var de befinner sig i processen och vad gruppen har kommit fram till.
6. Parkerade frågor tas upp
Nu är det dags att ta upp de frågor som tidigare parkerats och inte haft utrymme under mötet.
Om tiden är slut – undersök behovet av ett separat möte för dessa frågor eller om de kan hanteras mellan berörda parter i ett annat forum.
7. Sammanfattning av mötet
Sammanfatta det som gruppen har kommit fram till.
För att göra det tydligt för alla medverkande, skriv sammanfattningen i punktform så att alla ser. Använd det du har tillgängligt, en whiteboard, papper eller digitalt. Kom överens med mötets sekreterare om vem som gör vad.
– Vad som ska uppnås
– Vem som ansvarar
– När det ska vara klart
Hur målen ska uppnås repeteras muntligt och i skrift i den individuella planen.
Avslutningsvis, informera om vad som händer härnäst och vilka som kommer att få ta del av den färdiga planen.
8. Möte för uppföljning och medverkande
Boka tid för uppföljning och bestäm vilka som ska medverka
Uppmuntra den enskilde att ta kontakt genom den kanal ni upprättat om det efter mötet avslutas uppstår några frågor eller funderingar.
Material
Text | Bildstöd |
Mötesordning | ![]() |
Mötesregler | ![]() |


